reserches

  • ۰
  • ۰

عنوان : بررسی نقش رسانه های ایران در مواجه با زلزله های سال 96 و لزوم داشتن سواد رسانه ای برای انتخاب اطلاعات مناسب

کلمات کلیدی : رسانه ، بلایای طبیعی ، زلزله ، سیل ، آموزش ، رعب و وحشت ، امداد ، کمک رسانی 

چکیده : تصور کنیم در شرایطی که افراد به هیچ نوع رسانه ای دسترسی نداشته باشند و در معرض حادثه ای مثل زلزله قرار بگیرند چگونه عمل خواهند کرد ؟ 

و زمانیکه افراد با رسانه های اطلاع رسان ارتباط دارند آیا عملکرد متفاوتی خواهند داشت ؟ آیا شرایط بهتری ایجاد خواهد شد یا بدتر ؟ چگونه رسانه می تواند تاثیر خوب یا بد داشته باشد ؟ ویا اصلا نگاه جامعه ایران به رسانه، چه به عنوان گیرنده اطلاعات و چه به عنوان اطلاع رسان کنترل شده و هدفمند هست ؟ در حادثه ی زلزله های تهران و سایر استان های ایران در سال 96 نقش رسانه ها چقدر خوب یا چقدر بد بوده و مردم کدام اطلاعات را می پذیرفتند و چه واکنشی نشان می دادند . 

قطعا رسانه ها بطور عجیبی در تصمیم گیری ها ونوع نگاه و عملکرد جامعه تاثیر گذار هستند . در دنیای امروز و ارتباطات وسیع هر رسانه و سایت وکانال   و... با یک هدف خاصی اطلاعاتی را در دسترس مردم قرار می دهد که تاثیر دلخواه خود را از جامعه بگیرد و بسیار لازم هست که مردم در پذیرش اطلاعات بینش درستی داشته باشند تااز تاثیرات منفی در امان بمانند . در این پژوهش سعی شده در حد بضاعت به بررسی اخبار و اطلاعات منتشر شده پیرامون حادثه های زلزله تهران و سایر شهرهای ایران و رفتار جامعه پرداخته شود . و تا حد امکان نکات قوت و ضعف در نقشی که رسانه ها در اطلاع رسانی وقوع حادثه ، آموزش اقدامات در زمان حادثه و پس از حادثه و امداد و کمک رسانی  داشتند مطرح گردد و در نهایت با توجه به آنها نظریاتی برای ارتقای نقش رسانه ها در ایجاد جامعه ی متمدن تر بیان گردد. 

مبانی نظری : در این پژوهش تاثیر رسانه ها در دیدگاه و عملکرد مردم و مسیولین در زلزله های سال 96 مورد بررسی قرار می گیرد . اینکه مردم چه اقداماتی را انجام دادند و چرا اینگونه عمل کردند ، زلزله ها در چه شدتی اتفاق افتادند و نقش صدا و سیما و کانال های تلگرام و سایت های مختلف اینترنتی در اطلاع رسانی و ایجاد آمادگی و راهنمایی مردم جامعه در شرایط زلزله و یا ایجاد رعب و وحشت بجا یا بیجا ، کمک رسانی به افراد آسیب دیده و کمک های دولتی و مردمی  از دیدگاه مردم بررسی می شود . 


  • ۹۶/۱۱/۲۴
  • رادمان امینی

نظرات (۱)

  • باشگاه پژوهشگران آینده
  • سلام و خداقوت به شما جناب آقای امینی

    موفق باشید

    یاعلی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی